Zenuwstelsel en Voeding

Nerve SystemZenuwstelsel

Het zenuwstelsel stelt ons in staat uitwendige en inwendige prikkels waar te nemen. Deze prikkels registreren we met onze zintuigen. De reactie op die prikkels gebeurt in samenhang met spieren en organen in de vorm van reflexen. Het zenuwstelsel heeft ook hogere functies in de vorm van coördinatie, willekeurige activiteit, geheugen en psychische processen.

Er bestaat een animaal (of willekeurig) zenuwstelsel en een vegetatief (of autonoom) zenuwstelsel.

Het animale zenuwstelsel verzorgt het contact van de mens met de buitenwereld. Denk hierbij aan gewaarwordingen van de zintuigen, bewegingen, denken en willen.

Het vegetatieve zenuwstelsel verzorgt de regeling van orgaanfuncties. Denk hierbij aan bloedsomloop, ademhaling, uitscheiding en stofwisseling. Het vegetatieve zenuwstelsel heeft tot taak het interne milieu constant te houden en de werking van de inwendige organen aan te passen aan de situatie in de omgeving. Hiertoe beschikt het lichaam over twee regelsystemen namelijk de sympaticus (de mannelijke kant) en de parasympaticus (de vrouwelijke kant).

De sympaticus zorgt voor aanpassing van het lichaam aan inspanning en stress situaties;

  • stijging van de bloeddruk,
  • versnelling van de ademhaling,
  • versnelling van de hartslag,
  • verhoging van de zweetproductie.

De parasympaticus zorgt voor het herstel;

  • verhoging van de darm- en blaasaktiviteit,
  • vermindering van de hartslag,
  • verlaging van de ademhalingsfrequentie,
  • daling van de bloeddruk.

Uit bovenstaande blijkt wel dat ons lichaam reageert op de dingen die in onze omgeving gebeuren. In geen enkel ander stelsel van het lichaam komt de samenhang tussen het geestelijke en lichamelijke zo mooi tot uiting. Als er op het geestelijke niveau stoornissen optreden zal zich dat weerspiegelen in het lichaam.

Zelfhulp
Voor de opbouw en het harmonisch functioneren van het zenuwstelsel zijn onontbeerlijke voedingsstoffen nodig;
  • Vitamine B, in volle granen, kiemen, groenten, peulvruchten.
  • Vitamine C, in groente, fruit, aardappelen.
  • Kalium, in kruiden, abrikozen, bananen, aardappelen, pindakaas.
  • Jodium, in zeewier, zeevis, soms toegevoegd aan zout.
  • Magnesium, in peulvruchten, bladgroenten, volle granen, noten.
  • Linolzuur, in plantaardige oliën, uitgezonderd olijfolie.

Verder zijn er vele voedingsstoffen die een schadelijke invloed hebben op ons zenuwstelsel;

  • Witte kristalsuiker: prikkelt het maag darmkanaal, verbreekt het zuur-basen evenwicht, berooft het lichaam van mineralen, onder andere van calcium, berooft het lichaam van verschillende B vitamines, veroorzaakt gistingsprocessen in de darm.
  • Alcohol: blokkeert de opname van vitamine B, veroorzaakt gistingsprocessen in de darm, berooft het lichaam van magnesium.
  • Koffie: brengt het lichaam in een voortdurende alarm-staat.

 Bron: Het Kruidenvrouwtje (niet langer beschikbaar)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: