Marianne heeft gezonde snacks

IMAG0251Gezonde tussendoortjes: heel veel tips!

Door Marianne, voedzo.nl

Hieronder een aantal lekkere en verantwoorde tussendoortjes op een rijtje.

Courgette toast

Je leest het goed, je kan courgette gewoon gebruiken in plaats van toastjes! Hoe ideaal is dat, gewoon je favoriete spread uit de natuurwinkel op een dikke plak [getoaste] courgette smeren. Je kan deze versieren met oergezonde kiemen en op smaak brengen met Keltisch zeezout en peper. Je kan eindeloos variëren met een plakje courgette.

Appel met dadel

Dit recept heb ik niet zelf verzonnen. Mijn man nam mij een keer mee uit eten en had alles van te voren doorgenomen met het restaurant, wat we wel en niet eten. Bij het toetje komt vaak het “probleem”, bijna alles is met geraffineerde suiker en dat eet ik niet. Kwam de kok tóch aanzetten met een toetje! Echt fantastisch vind ik dat, ik eet nooit toetjes maar ik vond het een leuk gebaar en heb er van genoten. Het is echt super simpel: je snijdt een appel door de midden, deze hol je uit, je pureert een paar dadels en die leg je in de holte. Even in de oven om op te warmen en tot slot bestrooien met amandelschaafsel. Echt, het was heerlijk! Het ovengedeelte kun je ook overslaan. Het is wel een ontzettende stimulans voor je bloedsuikerspiegel, door de appel én dadels, eet het daarom bij voorkeur niet dagelijks.

IJsje

We kennen veel variaties met bevroren banaan, maar deze heb ik laatst verzonnen en vind ik tot nu toe de lekkerste. Wat doe je? Je snijdt een banaan in dikke plakken en je rijgt 3 plakken aan een lange satéprikker. Je maakt net zo veel ijsjes als je nodig hebt en vervolgens leg je het in de vriezer op een bakpapiertje. Wanneer het bevroren is (na een uur of 4) dan maak je een mengsel van kokosolie en rauwe cacaopoeder met eventueel een beetje koudgeslingerde honing. Deze giet je over de bevroren ijsjes heen. Ik gebruik zelf een keukenkwastje om de chocola goed te verdelen. Nog even 30 minuten laten harden in de diepvries en smullen maar! Je kan de ijsjes ook op een later tijdstip eten. Variatietip: voordat je de chocola over de ijsjes giet, strooi er wat vanillepoeder over. Variatietip 2: voor een extra bite kan je aan het chocolademengsel zonnebloempitten of stukjes noot toevoegen. Waarschuwing: let met de prikker wel op bij kleine kinderen, misschien handig om de stukjes ijs voor hen in een bakje te doen.

Rauwe noten met goijbessen

Dit is een heerlijk tussendoortje! Ik ben denk ik de meest lastige klant bij de notenkraam, want mijn bestellingen moeten altijd van ver komen. Een standaard mix die zij klaar hebben liggen wil ik natuurlijk ongebrand en ongezouten hebben. Het kost altijd even moeite voor de medewerker om desbetreffende noten te vinden. Gebrande noten krijgen er gratis een laagje geoxideerd ongezond vet bij en standaard zout met enkel natrium en chloride word ik niet blij van, doe mij maar Keltisch zeezout met wel 84 mineralen en spoorelementen! Hierdoor is Keltisch zeezout ook natriumarm, omdat andere stoffen een deel van de plek van natrium innemen. Rauwe noten, gezouten met Keltisch zeezout en een handje goijbessen, maken samen een heerlijk verantwoord tussendoortje.
Tip: Wissel met de noten, eet niet dagelijks hetzelfde. Pinda’s kan je wel eens eten maar het blijft een aardnoot met een toxische laag die meer producten hebben, aflatoxine. Dit is een soort schimmel die ook op sojabonen, granen en noten voor kan komen. Op pinda’s is deze schimmel echter sterk aanwezig en daarom wordt het afgeraden deze op dagelijkse basis te eten. Deze stof schijnt kankerverwekkend te zijn!

Chocola!

Dit is een bron van magnesium, het ontspanningsmineraal! Daarnaast is het een antioxidant en vecht daarmee tegen schadelijke stoffen in ons lichaam. Klinkt aantrekkelijk toch? Helemaal als je het zelf op een verantwoorde manier kan maken! Mijn basisrecept voor 12 chocolaatjes is ongeveer zo: 50gr. kokosolie, 30gr. kokosrasp, 20 gr. rauwe cacaopoeder en 10gr. carobepoeder. Smelt de kokosolie en voeg de andere ingrediënten toe. Hier kan je vervolgens je fantasie op loslaten! Voeg bijvoorbeeld gehakte nootjes, een handje goijbessen, een handje gewelde rozijnen of zonnebloempitten toe. Giet dit alles in een ijsblokjes vorm (of iets anders waar je chocolaatjes mee kan maken) en laat het in de koelkast hard worden. Geniet vervolgens van een verantwoord stukje chocola! Tip: Dit is niet zoet, helemaal niet zelfs. Ik ben er dol op, maar ik zag laatst een aantal van mijn gasten een bitter gezicht trekken en toen dacht ik ‘ohja’ de meeste mensen zijn nog wél verslaafd aan suiker of andere zoetigheid. Later heb ik weer eens chocolaatjes voor anderen gemaakt met een eetlepel appelperenstroop en wat koudgeslingerde honing, deze versie viel beter in de smaak bij anderen. Ik vond ze te zoet. Kijk dus naar wat je zelf lekker vind en let er op voor wie je het maakt, varieer er vervolgens op los!

Fruit en groenten

Uiteraard kan er ook fruit of een groentemix gegeten worden… Hier kan je eindeloos mee variëren, lekker!

Bron: http://voedzo.nl

Geef een reactie

