Herken een goede arts

DoctorHet is niet altijd goed vast te stellen wie een goede arts is of zal zijn. Het oordeel hangt zeer af van de beoordelaar. Dat wil zeggen, iemand die op zoek is naar een arts die medeleven toont, zal een arts die zeer resultaatgericht te werk gaat, niet snel als goed beoordelen. Voordat je op zoek gaat naar een goede arts, moet je dus eerst vaststellen wat je zelf denkt nodig te hebben wanneer je naar het spreekuur gaat.

Zodra je hebt vastgesteld wat je persoonlijke voorkeur is, kun je tevens een meer objectieve standaard aanhouden voor de verdere beoordeling. Het is mooi indien je een sympathieke arts hebt gevonden, maar als deze fout advies geeft dan is dat uiteindelijk weinig sympathiek. Of wanneer een zeer resultaatgerichte arts, niet eens luistert naar het klachtenverhaal, dan is het behaalde resultaat wellicht slechts dat je niet meer naar het spreekuur gaat. Voor de arts is dat geen probleem, want zijn beoogde resultaat is behaald.

Hier dan wat algemene criteria die je kunt rangschikken naar gelang je zelf waarde hecht aan die criteria.

Allereerst, een goede arts is allereerst geïnteresseerd in wat u naar het spreekuur bracht, en wil graag weten wat u van hem of haar verwacht, alvorens over uw klachten te beginnen.

Vervolgens, een goede arts:

  • Stelt vragen over uw klachten, en kan uitleggen waarom deze vragen belangrijk zijn.
  • Staat open voor uw gedachten over uw klacht of kwaal.
  • Kan zich voorstellen dat lichamelijke klachten ook emotionele factoren met zich meebrengen, en omgekeerd.
  • Is in staat om te zeggen dat hij iets niet weet, en is bereid om navraag te doen bij een andere arts die wellicht meer weet.
  • Maakt met u een goede afweging tussen kansen en risico’s, voordelen en nadelen van eventuele medische (be)handelingen.
  • Dwingt u nooit tot overhaaste beslissingen.
  • Vindt het prima als u een second opinion wilt, voordat u iets beslist.
  • Ontneemt u niet de eigen verantwoordelijkheid voor uw lichaam.
  • Bestelt u niet terug voor controle zonder uit te leggen wat u daar wijzer van wordt. Ook zal hij met u nagaan wat u zelf in de gaten kunt houden en wat hij via een telefonisch contact kan controleren.
  • Durft van mening te veranderen en kan uitleggen waarom.
  • Is volwassen en zal fouten toegeven om te kunnen komen tot een oplossing.
  • Laat u meteen weten indien het spreekuur uitloopt, in plaats ervanuit te gaan dat u wel wacht.

 

Bron checklist: http://www.degezondepatient.nl

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: