Ontspannen in spanning

Worry 6Iedereen heeft wel eens last van stress. Stress is een natuurlijke reactie van jouw lichaam in noodsituaties. In jouw hersenen komen hormonen vrij die je op scherp zetten. Jouw oerinstincten komen naar boven. Het is vechten of vluchten.

Spanning is niet altijd negatief. Het is normaal dat je gespannen bent voor een huwelijk, vakantie, een presentatie in het openbaar of een verhuizing. Als de stresssituatie voorbij is of de klus geklaard, verdwijnt de spanning. Lichaam en geest herstellen zich.

Als de stressreactie blijft aanhouden, raakt jouw stresssysteem overbelast. Dit is niet goed voor jouw gezondheid. Jouw lichaam kan niet voortdurend in een verhoogde staat van paraatheid zijn. Wees alert op tekenen van stress, zoals stijve spieren, kramp in de nek of rug, hoofdpijn of vermoeidheid. Probeer er tijdig iets aan te doen.

Spanningen ontstaan door:

  • angst voor een nieuw incident
  • ingrijpende veranderingen
  • beperkingen door ziekte
  • onbegrip of (over)bezorgdheid vanuit de omgeving
  • verlies van vertrouwen in het eigen lichaam 

Situaties waarbij langdurige stress optreedt zijn:

  • een ingrijpende gebeurtenis, zoals verlies of ziekte van een partner of kind
  • spanningen binnen het gezin
  • problemen op het werk

Hoe langer de stress duurt of hoe heviger de stres is, hoe meer tijd je nodig hebt om te herstellen. 

Ook als er meerdere stresssituaties tegelijk optreden, wordt herstel moeilijker. De stress stapelt zich dan op.

Omgaan met stress kun je leren. Dit doe je door:

  • Bewegen
  • Ontspannen 
  • Motiveren van jezelf

Bewegen
Maak van bewegen een vast onderdeel binnen jouw levenspatroon. Het is goed voor het hart en helpt om je minder somber te voelen. Je krijgt nieuwe positieve energie. Beweeg minstens een half uur per dag matig tot intensief. Jouw hartslag gaat dan omhoog, maar je bent wel nog in staat om te praten. Kies een vorm van bewegen die bij je past.

Ontspannen
Ontspanning doorbreekt spanning. Naast voldoende nachtrust, is het belangrijk om ook overdag te ontspannen. Doe ontspanningsoefeningen  of maak een wandeling in de natuur. Ook luisteren naar ontspannende muziek of een goed boek lezen kan ontspannend werken.

Motiveer jezelf
Het is belangrijk om zowel doelen te stellen als plezier te hebben in het leven. Stel haalbare doelen en motiveer jezelf om gezond te leven en te ontspannen. Zet jouw goede voornemens om in daden. Hou vol! Het geeft niet als je af en toe een terugslag hebt. Je leert om het beter te doen, en langer vol te houden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: