Tarwevrij Glutenvrij

Steeds meer mensen hebben last van tarwe. De tarwe die je tegenwoordig in de winkel koopt, is niet hetzelfde graan die onze grootmoeder at. De tarwe is niet alleen tijdens de verwerking in de fabriek verandert, ook het graan zelf is anders. Sommige mensen reageren vervelend op de kunstmatige toevoegingen, andere mensen reageren op hetgeen van nature in tarwe aanwezig is. De bekendste vorm van intolerantie is de glutenallergie (veelal veroorzaakt door gliadine).

Tegenwoordig bevatten tarweproducten al snel 50% gluten, terwijl dit vroeger slechts 5% was. Indien je een tarwe- of glutenallergie hebt, dien je tarwe geheel te vervangen door ander voedsel. Het heeft weinig zin om slechts minder tarwe te eten, omdat je er dan alleen maar voor zorgt dat je klachten over een langere periode opbouwt. Je lichaam kan het voedsel niet verteren, dus heeft het weinig zin om het te eten. Het kost alleen maar energie om het in je lichaam te hebben, en problemen te laten onstaan voor je spijsvertering.

Het is niet altijd zo dat je vreselijke klachten krijgt van tarwe- of glutenallergie. Veel mensen hebben alleen een ‘tarwebuik’. Een dergelijke opgezette buik is goed te vergelijken met een kleine bierbuik. Zorg dat je je goed laat informeren over tarwe- en glutenallergie. Inmiddels zijn er veel websites te vinden diekunnen helpen bij het vinden van de juiste medische weg. Deze site is alleen voor zelfhulp. Ook voor artikelen over tarwe- en tarwemeel-vrije voeding zijn vele sites te vinden.

Het heeft de voorkeur om tarwe en gluten geheel door ander voedsel te vervangen. Welk ander voedsel? Neem een voorbeeld aan landen waar geen tarwe-cultuur heerst. Tarwe of gluten gaat uit het dieet, en een ander product komt daarvoor in de plaats.

  • Tarwe en gluten eruit, rijst erin.
  • Tarwe en gluten eruit, aardappel erin.
    Tarwe en gluten eruit, quinoa erin.
  • Tarwe en gluten eruit, bakbanaan erin.
  • Tarwe en gluten eruit, cassave erin.

Het lijkt lastig om een goede broodvervanger voor het ontbijt te vinden. Maar, voor het ontbijt werkt rijstwafel met beleg, fruit of soep, ook prima. Het is niet hetzelfde als een broodontbijt, maar dat is ook de bedoeling. Het is de bedoeling om geen tarwe – en ook niet iets dat erop lijkt – te eten.

Indien je geen grote gezondheidsproblemen hebt, hoeft een tarwe- of glutenvrij dieet niet van de ene op de andere dag. Je kunt beginnen met tarwe of gluten schrappen uit het ontbijt, zodat je kunt wennen aan een tarwevrije maaltijd. Het duurt meestal twee weken voordat een dergelijke grote verandering went. Na twee weken kun je kiezen voor het schrappen van tarwe of gluten voor de lunch, en twee weken later schrap je tarwe of gluten bij het avondeten. Tenslotte, schrap je tarwe of gluten uit je snacks.

Over het algemeen hebben mensen  het meeste moeite met het schrappen van tarwe of gluten uit snacks, omdat het in zoveel producten voorkomt. In bijna alle drop zit tarwe, en de meeste chocolade- en aardappelsnacks worden rijkelijk bestrooid met gluten. 

Uiteraard zullen er mensen zijn die nog niet klaar zijn voor een tarwe- of glutenvrij dieet (en nog geen grote klachten hebben). Blijf het toch proberen. Indien je na een maand geen verschil ziet of voelt, kun je altijd terug naar een tarwerijk dieet. Echter, kies dan wel voor brood van een bakker die zelf bakt. Kies voor duidelijk brood: oerwit of oerbruin. Kies dan ook voor beleg dat ook zonder brood kan worden gegeten. Kaas of fruit. Je maakt het dan makkelijker om een volgende keer wel te kunnen slagen. Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: